divendres, 23 de setembre del 2016

El pregó de la Mercè 2016



Javier Pérez Andújar és l’escriptor que aquest any s’ha encarregat del pregó de les festes de la Mercè. Nascut a Sant Adrià del Besòs, ha participat en diferents fanzines, diaris i programes de la televisió. El seu pregó ha estat un compendi de molts elements de la cultura popular de la ciutat condal, però m’agradaria destacar l’oda que ha fet no al món del “còmic”, sinó al dels “tebeos”. Part del seu pregó és un repàs a la gran tradició de “ninotaires” que hi ha a la ciutat de Barcelona i al paper que en això, per bé i per mal, va jugar l’Editorial Bruguera. En aquest sentit, un aproximament molt recomanable al passat de Bruguera el podem trobar en la meravellosa novel·la gràfica El invierno del dibujante, signada per l'historietista Paco Roca.

Jo, com molts d’altres, vaig ser un lector voraç de les historietes d’aquesta editorial i vaig viure de primera mà el seu tancament a mitjans dels anys 80. El pregó trenca una llança per tots aquells que van ajudar a fer més gran la tradició tebeística barcelonesa, xapó. No estem acostumats a que es tingui un tractament deferent cap el novè art i sóc el primer en celebrar-ho. Amb tot, i a risc de semblar un perepunyetes, no puc evitar trobar a faltar un nom, l’autor del Masnou que em va posar el cuc dels còmics a dins del cos, em refereixo a Jan, el creador de Superlópez. És clar que Pérez Andújar parla dels autors de la seva infantesa, no dels meus. 

Teniu el text íntegre a un CLICK.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada